Vegye fel velünk a kapcsolatot most: +3630-548-3085

18 szabály szövegszerkesztéshez

18 szabály szövegszerkesztéshez

Ha van szoktál szöveges dokumentumokat készíteni, érdemes elolvasnod tippjeinket, így sokkal profibb, olvashatóbb dokumentumot adhatsz ki kezedből.

1. Ismerd a betűtípusok személyiségét

Minden betűtípusnak megvan a saját személyisége, és vannak olyanok, amelyeket az emberek jobban szeretnek, mint a többit. Mi a szabály itt? Ismerd a célközönséged, a dokumentumod célját, és olyan betűtípust válassz, ami megfelel a célközönséged elvárásainak és a dokumentumod céljának. Ha rosszul választasz betűtípust, az egész dokumentumodat elrontottad.

2. Kerüld az alapértelmezett betűtípusokat

Ha az alapértelmezett betűtípust használod Word-ben vagy InDesign-ban, akkor azt üzened a világnak, hogy fogalmad sincs arról, más betűtípusok is léteznek. A Times New Roman és a Calibri betűtípusok nem rosszak, viszont nagyon túlhasználtak. Térj vissza az 1-es szabályhoz és gondolj a betűtípusok személyiségére. Van-e olyan másik betűtípus, ami jobb lenne, mint az alapértelmezett? A legtöbb esetben a válasz igen!

3. Kerüld kliséket és a nem szép betűtípusokat

Némelyik betűtípus annyira populáris, hogy teljesen klisésnek gondoljuk – túlhasználtak és ellenszenvesek. Nem csoda, hiszen a legtöbb számítógépen ugyanaz a betűkészletet található meg. Ha nem találsz a számítógépeden olyan betűtípust, ami illik a dokumentumod személyiségéhez és nem klisés vagy csúnya, akkor telepíts fel egy újat. Könnyű és szemmel látható a különbség.

4. Használj kettő betűtípust

A legtöbb dokumentum jobban néz ki, ha egynél több betűtípust használunk benne. Viszont csak kis részük néz ki jól, ha több, mint három félét használunk. Szóval emlékezz, nem számít milyen dokumentumról van szó, próbálj kettő betűtípust használni – az egyiket a címhez, a másikat pedig a szöveghez. Ez a trükk sokkal jobban fel fogja dobni a szövegedet, mintha csak egyet használnál. Ez a szabály használható bármilyen dokumentumra, indítványoktól kezdve az önéletrajzokon át a névjegykártyákig.

5. Ellentétes betűtípus családok

Jó kétféle betűtípust használni, viszont rossz két olyan betűtípust használni, amik szinte ugyanúgy néznek ki. Ezért inkább válassz két olyan betűtípust, amik két különböző betűtípus családból valók – serifs (mint például Times New Roman), san serifs (mint például Arial), script (bármi, ami kézírásnak néz ki) vagy dekoratív. Győzödj meg róla, hogy a betűtípusaid teljesen különböznek egymástól.

6. Figyelj a megfelelő méretre

Sokáig a 12-es betűméret volt az alapértelmezett az MS Word-ben, így sokan úgy hiszik, hogy ez a méret a legjobb olvasáshoz. Viszont a szemünk könnyedén veszi a kisebbet is. A legtöbb dokumentumban a 10-es betűméret a legjobb választás, illetve akár 8-as vagy 7-es betűméretet is használhatsz névjegykártyákon. A címnek mindig nagyobbnak kell lennie, mint magának a szövegnek, és a legfontosabb dolognak kell a legnagyobb méretűnek lennie a dokumentumban.

7. Ne használj csak nagybetűket

A szavak formáját olvassuk, ezért tud az agyunk olyan gyorsan olvasni. Amikor a szavakat CSUPA NAGYBETŰVEL írjuk, a forma elszáll – a szavak téglalappá válnak. Tehát amikor több szót is nagybetűvel írsz, az lelassítja az olvasás folyamatát. És annak, aki olvassa, úgy tűnik, mintha folyamatosan kiabálnál hozzá.

8. Ügyelj az inverz típusokra

Az inverz típus azt jelenti, hogy világos szöveget teszel egy sötét háttére és fordítva. Ez a típus csak a címeknél használható, máshol nem érdemes. Ha használod, ügyelj arra, hogy nagyon kontrasztos színeid legyenek, soha ne használj kéket piroson, keskeny vagy díszes betűtípusokat, inkább olyanokat, amelyek vastagabbak.

9. Alkoss egy ideális szövegszélességet

A vonalszélesség arra utal, hogy milyen széles egy sorban a szöveged. Minél nagyobb a távolság, annál nehezebb elolvasni a szöveget. A vonalszélesség lehet nagy, ha a betűméreted is nagy, viszont ha kicsi betűméretet használsz (például 10-est), akkor a vonalszélességed ne legyen nagyobb, mint 8,89 cm. Könnyedén kiszámolhatod az ideális vonalszélességet az alábbi módon: vedd a betűméretedet szorozd meg kettővel, és készítsd el a vonalszélességet a fenti eredménnyel picas-ban (6 picas van 2,54 cm-ben). Szóval, ha például van egy 12-es betűméreted, a vonalszélességed kb. 24 picas avagy 10,16 cm. Emlékezz, Microsoft Word-ben az alapértelmezett méret a 11-es Calibri 2,54 cm margóval egy 21 cm széles papíron. Ez azt jelenti, hogy a vonalszélesség 16,51 cm, ami már túl nagy.

10. Állítsd be a saját sorközödet

A sorköz, más néven vezető, a sorok egymás közötti távolsága. Legtöbbször a betűtípust már eleve úgy tervezték meg, hogy tartalmaz egy bizonyos távolságot, ami egy hajszálnyival nagyobb, mint maga a betűméret (ha van egy 10-es betűméreted, az alapértelmezett valószínűleg 12-es sorköz). Általában zsúfoltnak néz ki nagyméretű szövegeknél. Érdemes növelni a sorközt a könnyebb olvashatóság érdekében (de ne vidd túlzásba).

11. Figyelj a paragrafusok olvashatóságára

A paragrafusok olvashatósága azt jelenti, hogy milyen nagy mennyiségű szöveget (egész paragrafusokat) olvasunk. Az olvashatóságot befolyásolja a betűméret, a betűtípus, a sorköz (sorok közötti távolság), a kerning (betűk közötti távolság) és a vonalszélesség.

12. Ügyelj a rövid szövegek olvashatóságára

A rövid szövegek olvashatósága azt jelenti, hogy mennyire jól olvashatók a rövid szövegek (például logók vagy nevek) adott betűtípusnál. Azoknál a szavaknál fontos az olvashatóság, amiknél elengedhetetlen az érthetőség. Például az önéletrajzoknál, ahol fontos a neved érthetősége. Az olvashatóságot befolyásolja az adott betűket, amiket a szó tartalmaz. Valamikor könnyedén megértünk egy-egy szót egy bizonyos betűtípust használva, viszont ugyanazt a betűtípust használva egy másik szónál már nem biztos. Ha a név vagy a szó nem túl gyakori vagy egyedi módon van írva, érdemes olyan betűtípust választani, amivel akadálytalanul el lehet olvasni azt.

13. Szükség esetén használj iniciálét

Iniciáléknál, ahogy a nagybetűknél is, nagyobb szövegek esetében jön elő a nehezen olvashatóság problémája. Azonban rövidítéseknél különösképp ajánlott a használata, mert nem kap akkora figyelmet, nem feltűnő a szövegben. Nyugodtan használhatod rövidítéseknél is, illetve egy könyv minden egyes új fejezetében vizuális érdeklődés felkeltése végett.

14. Szabadulj meg az kötőjelektől

A kötőjelek arra utalnak, amikor egy szót elválasztunk a sor végén, így a sor végén lévő kötőjel vezeti az olvasót az olvasásban. A valóság azonban az, hogy a sorvégi kötőjelek rontanak az olvashatóságon és egyszerűen csúnyán néznek ki. Telepíts a számítógépedre egy kiadvány (publishing) programot, amivel könnyedén megszabadulhatsz a kötőjelektől, mert csak nagyon ritkán jó design szempontjából.

15. Ne hagyj árvákat

Az árvák azokra a szavakra utalnak, amik magukra vannak hagyva a paragrafus legvégén. Különösen azokat az árvákat ne hagyd magukra, amik nagyon rövidek, csak néhány betűből állók. Ha egy aprócska szó egy sorral lejebb kerül és ott árválkodik egyedül, próbáld meg átfogalmazni a szöveget úgy, hogy eltűnjön onnan.

16. Tudd, hogyan emelj ki (és hogyan ne)

A szöveg kiemelése fontos része az olvashatóságnak és az érthetőségnek. Az általános szabály, hogy a szöveg 10%-ánál sose emelj ki többet. Ha minden ki van emelve, semmi sem lesz kiemelve. Valamint maximum kettő vagy három kiemelési technikát használj egyszerre. Sose használd színeket, dőltet, félkövéret, más betűtípust, betűméretet vagy aláhúzást egyszerre.

17. Fontold meg a régi stílusú figurákat

A régi stílusú figurák azokra a számokra utalnak, amelyeknél az egyes elemek az alapértelemezett szint fölé és alá mennek (a képzeletbeli vonal, amin a szöveg fut), ugyanígy a betűkkel. Gyakran, ha ezt a típust használod, a számok sokkal jobban elvegyülnek a szövegben.

18. Értsd a központozásod

A központozásnak erőteljes vizuális hatása van. Ha tudod, hogyan kell mind a tizenöt központozási jelet használni az angol nyelvben, akkor azt is tudod, hogyan lehet megszegni azokat. Emlékezz vissza, hogyan tördelte a Coca Cola az üzenetét, és tette még érdekesebbé. Használd a központozást a mondatok tördelésénél, személyek megszólalásánál vagy megjegyzéseknél, személyiség fejlesztésénél és érdeklődés felkeltésénél.

Forrás: free-infographics.blogspot.hu

Alakítana weboldalán? Szeretne új funkciókat?

ÉRDEKEL!